Jak skrócić sesję coachingową o połowę i zapewnić jej efektywność?

Czas to pieniądzEfektywna sesja coachingowa wcale nie musi być długa...
Standardowa sesja coachingowa trwa zwykle pełną godzinę. To dużo czasu. Przy zastosowaniu odpowiednich technik, jesteśmy w stanie skrócić sesję o połowę. A przy tym, co najważniejsze, nie stracimy nic z jej efektywności. Z perspektywy biznesowej jest to niezwykle ważna informacja, bo pozwala nam na zwiększenie ilości realizowanych sesji w trakcie jednego dnia, co w efekcie przekłada się na ilość zarobionych pieniędzy.

Jak zatem bez straty dla Klienta, skrócić sesję coachingową do 30 minut?

Pomocne w tym są trzy techniki...


1. Pytanie o cel na sesje coachingową.

Częstym błędem coachów jest rozpoczynanie sesji coachingowej od bardzo ogólnych pytań na temat oczekiwań i potencjalnych tematów na sesję. Coachowie pytają zwykle:
  • O czym chcesz dzisiaj porozmawiać?
  • Z czym przychodzisz?
  • Czym chciałbyś się zająć?
Kłopot polega na tym, że te pytania zapraszają Klienta do rozgadywania się, a to niepotrzebnie zabiera nam czas. Warto Klienta już od pierwszych minut sesji skoncentrować na jego konkretnym, wymiernym celu. Definiowanie celu przez Klienta na początku sesji pozwala mu skupić się na tym, co jest kluczowe podczas spotkania i w łatwy sposób kontrolować kierunek, w którym podążamy. Coach może zapytać:
  • Jaki jest Twój cel na dzisiejszą sesję?
  • Jakiego efektu spodziewasz się na koniec sesji?
Pytanie o cel wymusza na Kliencie zastanowienie się i wybranie tego, co jest kluczowe. Nie tracimy zbędnego czasu. Klienci szybko się uczą, że oczekujemy od nich przygotowania - przemyślenia tematu i wybrania priorytetu. Jest to element uczenia Klienta odpowiedzialności za własny rozwój ("Przyjdź, jak będziesz wiedział, co chcesz osiągnąć"). Warto już na etapie kontraktowania współpracy zapowiedzieć Klientowi, że będzie się od niego oczekiwało przychodzenia na sesje z gotowymi celami.


2. Przerywanie Klientowi jego opowieści.


W coachingu mniej nas interesują opowieści Klienta na temat tego, co się wydarzyło - fakty, historie, daty czy osoby. Z perspektywy coachingowej ważne jest to, co Klient dzięki tym zdarzeniom nauczył się o sobie i świecie. Interesują nas jego wnioski, zidentyfikowane zasoby lub odkryte ograniczenia. Historie zabierają czas. Klient je zna, a nam nie są one potrzebne do tego, aby zadać kolejne mocne pytanie.
Ważną kompetencją jest zatem umiejętność przerywania Klientowi jego historii i koncentrowania się na wnioskach, które z nich wynikają. Coach może zareagować tak:
  • Zaczekaj... Co Ci to pokazało?
  • Czego dzięki temu dowiedziałeś się o sobie?
  • Jakie jest z tego wniosek dla Ciebie?
Tutaj znowu, warto jest zakontraktować z Klientem, że czasem będziemy przerywać jego wypowiedzi, po to, aby zwrócić jego uwagę na to, co może być istotne.


3. Pogłębianie wypowiedzi Klienta.

Najważniejszym narzędziem coacha, oprócz uważnego słuchania i odzwierciedlania, jest zadawanie właściwych pytań. Jeśli chcemy zejść głębiej, poza fasadowość, potrzebujemy pytań, które odkrywają to, czego Klient wcześniej nie dostrzegał albo ukazują mu zupełnie nową perspektywę. Jeśli będziemy dopytywali o historie - fakty, przyczyny i skutki - jest niebezpieczeństwo, że zamiast poszerzać samoświadomość Klienta, będziemy tracić czas. Jakie zatem pytania mogłyby być tutaj użyteczne?

Pytania o naj…
  • Co jest tutaj najtrudniejsze?
  • Czego się najbardziej obawiasz?
  • Na czym najbardziej by Ci zależało?
  • Co jest Twoim największym zasobem?
Pytania o osobiste znaczenie
  • A jak jest z Tobą?
  •  A co Ty o tym myślisz?
  •  Jak Ty sobie z tym radzisz?
  • A co w tej sytuacji dla Ciebie byłoby dobre?
Pytania o wnioski
  • Co Ci to mówi o Tobie?
  • Jakie jest z tego wniosek dla Ciebie?
  • Jak byś to podsumował?
  • Co Ci to pokazuje?
Pytania o ukryte znaczenie
  •  Czemu o tym mówisz?
  • Co za tym się kryje?
  • Po co Ci to?


Powyższe pytania pozwalają zagęścić sesję coachingową. Pozwalają skoncentrować się na tym, co ważne. Pomagają odkryć wartości, zasoby, czy ograniczenia.

Przy pewnej wprawie jesteśmy w stanie skrócić sesję do 30 minut i w tym czasie pomóc Klientowi osiągnąć jego indywidualny cel na sesję coachingową.

Jeśli potrzebujesz dowodu, to umów się na sesję! :-)

Popularne posty z tego bloga

Karty coachingowe

Pogłębianie w sesji coachingowej